Derfor glæder de danske forbrugere sig til Black Friday i år

Derfor glæder de danske forbrugere sig til Black Friday i år

november 18, 2015 0 Af Shopitonline

Black Friday har i årtier været kendt som en dag i USA, hvor butikkerne gav tilbud, der bare er bedre end resten af året.

I de senere år er dagen også kommet til Danmark, hvor først webshops og siden da især forbrugerelektronikskæder har været dygtige til at markedsføre sig ved hjælp af dagen.

I 2015 forventer de fleste, at dagen kommer til at slå rekord i Danmark – og det skyldes især et gunstigt forhold:

Lønningsdag og tidlige julegaver

Black Friday i 2015 falder den 27. November. Det er fredagen efter den sidste torsdag i måneden. Det er også tilfældigvis lønningsdag som den sidste hverdag i måneden. Og den lønningsdag er den sidste af slagsen før jul og derved i den måned, hvor danskerne i løbet af året bruger flest penge.

Det er en spændende kombination for de danske butikker.

Butikkerne regner med at se flere danskere end i tidligere år ude i butikkerne – handlende ikke alene for dem selv, men også for at være på forkant med deres julegaver. Derfor ser vi lige nu i de danske medier annoncering ikke alene for tilbud i anledning af Black Friday, men også de sædvanlige ”julegaver til hende” og ”julegaver til ham”-artikler.

Den 27. November 2015 bliver bare en af de rigtigt sjove dage at drive detailhandel i Danmark. Flere spekulerer også i, at det er her Black Friday har fået sit navn; dagen, hvor tallene på bundlinjen i regnskabsåret går fra at være røde til at være sorte.

Større mediedækning giver flere tilbud

Især den øgede mediedækning i løbet af de senere år har været med til at øge kendskabet til Black Friday.

Den øgede dækning har både været på godt og ondt. Den positive dækning har været hvordan forbrugerne kan spare penge på deres julegaver og butikkerne har mulighed for at tømme deres lagre og komme længere ud. Men en del af historien er også, at Black Friday opfordrer os til at købe ting, vi måske ikke har brug for. Vi har en velfungerende computer lige nu, men der er et tilbud så godt, at vi alligevel køber en ny og smider den gamle ud – og derved bliver en del af problemet for miljøet med endnu mere elektronikskrot.

Intet er, som det kendte danske ordsprog siger, så skidt, at det ikke er godt for noget. Black Friday er med til at vise, at det også gælder med omvendte fortegn.

1/3 købes i udlandet

danske penge

En nylig analyse fra FDIH – Forenede Danske Internet Handlende – viste, at en tredjedel af de danske onlinehandler går til en udenlandsk webshop.

Det er en stor omsætning, der bliver sendt ud af landet fremfor at lande i en af de danske butikker. Det er som regel en lavere pris, der driver danskerne til udlandet, hvor det i Tyskland eksempelvis er forbundet med lavere omkostninger at drive forretning end tilfældet er i Danmark. En mindre grad køber i udlandet fordi at udvalget her er større og fordi at butikkerne her slet og ret er bedre til at markedsføre sig.

Det tal ændrer sig næppe i særlig grad til Black Friday, hvorfor også udenlandske webshops kan se frem til at få flere danske penge i omsætning end de plejer at gøre.