Mekanikere pressede af bedre biler og gennemsigtighed

Mekanikere pressede af bedre biler og gennemsigtighed

februar 12, 2016 0 Af Shopitonline

Der er ikke de samme fremtidsudsigter ved at være mekaniker i dag, som der var for blot få år siden.

Behovet for mekanikere falder nemlig i takt med, at vi køber nyere og nyere biler og de går mindre og mindre i stykker. I dag er mange mekanikeres levebrød at rette Bilka-buler efter for tæt bykørsel. De tider, hvor bilernes motorer gik i stykker og krævede store og dyre reparationer er allerede på retræte og det bliver kun værre herfra.

Elbiler har noget at sige

Hvis det lykkes for Danmark at blive et af de første lande, der for alvor skifter over til elbiler, vil det også være en medvirkende faktor til mekanikernes fald.

Elbilers motor har blot én bevægelig del – rotoren, der med strøm får hjulene til at dreje rundt. I praksis går elbilens motor og derved elbilen derfor ikke i stykker og bidrager derfor ikke til mekanikernes velbefindende.

Øget gennemsigtighed fjerner margener

Også internettets øgede gennemsigtighed har meget at sige. Tilbudstjenester som AutoButler.dk gør det nemt at finde den billigste mekaniker, mens webshops som AutoDele24.com sælger reservedele til priser under det du kan købe hos ved mekanikerne.

Salget af autodele har tidligere været en ikke uvæsentlig indtægtskilde for mekanikerne, der også takket være internettet stort set er forsvundet som sand mellem fingrene. De populære portaler hvor brugerne kan indhente tilbud har nogle mekanikere udnyttet til at specialisere sig i en type af reparationer indenfor fx VW med nedsatte priser og høj volumen, mens andre bliver i almindelighed bliver pressede.

Konsolidering i branchen

Som følge af den intensiverede konkurrence sker der lige nu en konsolidering i branchen.

Flere mindre og uafhængige mekanikere bliver en del af de store kæder som Automester for at være sikret et vist omsætningsniveau i butikken, mens andre vælger at dreje nøglen om og tage fast ansættelse et sted.

Konsolideringen kan være godt nyt for kunderne, der taber den personlige service og det lokale værksted, men opnår de stordriftsfordele, der ellers følger med.