Internettet har sat tandlægerne fri
I mange år har tandlægernes eneste reelle mulighed for at markedsføre deres ydelse været at købe annoncer i de lokale aviser og i øvrigt have den bedste placering i byen.
Det har internettet heldigvis været med til at ændre på til stor glæde for de bedste tandlæger i Danmark og forbrugerne.
De bedste tandlæger – og ikke nødvendigvis dem, der var heldige at få ejendommen på Strøget i den lokale by – har nu nemlig med brugeranmeldelser, videoer og AdWords-annoncer mulighed for at markedsføre sig over for den relevante kundeskare.
En øget konkurrence sikrer bedre vilkår til forbrugerne og gør et tandlægebesøg til en mere behagelig oplevelse.
Bedste placering i byen ikke længere nødvendig
Hvis du tænker tilbage på tandlægebesøg i din barndom var det sandsynligvis lig med en køretur ind til byen. Tandlæger har – som praktiserende læger – haft begrænsede muligheder for at markedsføre sig. Det skete normalt med referencer fra gamle kunder. Når du som ny tandlæge ville starte en klinik købte du en ældre tandlæges klink med kundeportefølje inklusive.
I dag er det i stedet muligt at starte en tandlægeklinik uden at have en klientportefølje med fra en gammel tandlæge, der er gået på pension. Du kan markedsføre dig med Facebook, Google AdWords og lokal søgemaskineoptimering og på den måde konvertere klienterne ind i din klinik. Det har effektivt skabt en lavere indgangsbarriere for at komme ind i tandlægebranchen. Lavere indgangsbarriere og flere entreprenør-tandlæger er med til at højne niveauet for hele branchen ved at øge konkurrencen.
Brugeranmeldelser, video og landingssider
Flere tandlæger er godt i gang med at tage de nye og moderne muligheder til sig. En af Tandlægerne på Frederiksberg.
De har videoer som denne:
De kører AdWords, har en person tilknyttet til konverteringsoptimering og har faktiske landingssider til organiske søgeord som tandlægeskræk.
Alt sammen bidrager det, at tandlægeklinikken nu er den fremmeste på Frederiksberg og lige har åbnet en klinik på Østerbro også.
Og det er ikke en enlig svale – det samme sker over hele landet også med andre tandlæger.
Når internettet på denne måde går ind og rusker op i en branche sker der over en årrække opsummeret to ting:
Klienterne får meget bedre vilkår. Det gælder for tandlæger, advokater, revisorer, ejendomsmæglere og en lang række andre brancher. Og de gamle i branchen, der ikke formår at omstille sig (der bliver ”disruptet” for at bruge et nyt og smart udtryk) ser snart sig selv uden en forretning fordi alle kunderne med rette er blevet stjålet fra dem.