Indgangsbarrieren for tøjbranchen enormt høj
For 10 år siden var det danske e-handelsmarked for tøj endnu ungt. Der sad ikke mastodonter i form af Zalando, Miinto med flere og dominerede markedet som tilfældet er i dag.
Netop på grund af dette tilfælde er tøjmarkedet et af de sværeste at etablere sig inden for. Det kræver, du er villig til at bruge mange penge på at etablere dig på et nyt marked.
De store butikker har stordriftsfordele. De køber store lagre ind og betaler derfor mindre per styk. De har også et veldrevet lager, hvor de effektivt kan håndtere udsendelser og returvarer og markedsføringsbudgetter til at tage mange kunder ind på en gang.
Det skaber en svær situation for nye og mindre shops – men der er dog mulighed for at komme ind på markedet via en af flere genveje.
En af de genveje benytter butikken Andpants.com – der også ejer en tilsvarende sneakerbutik – sig af. De har i mange år drevet fysisk butik og har derfor gode indkøbsaftaer. Med personlige forbindelse til indkøbere og handelsvirksomheder har de mulighed for at få fortsat gode priser og vilkår, når de køber nye varer ind. De varer har butikkerne mulighed for både at sælge online og offline.
Store portaler dominerer
Tager du et kig udover e-handels landskabet i dag for så vidt angår tøj, er tendens klar.
Det er de store portaler, der dominerer. Portaler som ASOS, Boozt, Zalando og Miinto ligger højt i søgeresultaterne og har mange penge at bruge på AdWords- og Facebook-annoncer.
I lang tid har tendens været klart og ført imod en konsolidering i markedet. Konsolideringen betyder, de store butikker trækker fra i kampen mod de små, fordi de køber billigere ind og har større muskler til at markedsføre butikkerne på internettets slagplads.