Hvordan er du stillet, når du handler på udenlandske webshops?

Hvordan er du stillet, når du handler på udenlandske webshops?

juni 15, 2017 0 Af Shopitonline

Med internettet er hele verden vores markedsplads. Vi kan handle mere eller mindre frit i webshops, verden over. Alligevel er der restriktioner og forhold, du skal være opmærksom på, når du handler i udenlandske webshops. Vi giver dig her et overblik:

 

Moms, told og afgifter

Når du handler i webshops, som tilhører virksomheder indenfor EU, er moms medregnet i købsprisen. Derimod kan du ikke være sikker på, at den pris, du får oplyst på en vare, er det beløb, du kommer til at betale, hvis du handler med webshops udenfor EU. Du skal nemlig betale told og afgifter af varer, som du importere fra virksomheder udenfor EU.

Nogle webshops kan være vildledende i forhold til, hvor de er registrerede. Det betyder, at du kan få dig en overraskelse, når du ikke tjekker, om varen, du har købt, bliver sendt til dig fra et land udenfor EU. Her kommer du til at betale udgifterne, når varen skal igennem tolden.

De færreste danske virksomheder har produktion i Danmark. Ofte vil produktionen ligge i et helt andet land, som producerer og sender varen, når ordren kommer ind i webshoppen. På den måde sparer virksomheden lagerplads og udgifter til varelager. Du skal dog ikke være nervøs, når du køber din nye skuldertaske fra eksempelvis denne side, for så længe virksomheden er registreret i Danmark, er det virksomheden, der står for at betale moms, told og afgifter, uanset hvor varen er produceret.

Koster en vare mindre end 80 kr. (ekskl. fragt) skal du ikke betale moms og told af varen. Dette gælder dog ikke for alkohol, parfume og tobak.

Koster varen mere en 80 kr., skal der betales punktafgift, moms og importgebyr. Koster varen mere end 1150 kr., skal du desuden betale told af varen

 

Reklamationer og returneringer af varer

Vi er ofte så vant til, at webshops tilbyder en reklamationsret, og at du kan returnere en vare, hvis den ikke lever op til dine forventninger. Det er dog ikke en service, du kan tage for givet i webshops udenfor EU (og heller ikke altid indenfor EU). Det er en ekstra service fra virksomhedens side, men ikke et lovkrav. Derfor skal du altid læse en webshops handelsbetingelser, før du køber dine varer. Det kan hurtigt komme til at koste dig dyrt at sende din vare tilbage, hvis det ikke er en del af webshoppens gratis ydelse.

Er hjemmesiden en dansk version af en udenlandsk webshop, kan du dog ofte være dækket af de danske køberegler, hvilket betyder 14 dages fortrydelsesret og 2 års reklamationsret. Du skal dog alligevel altid dobbelttjekke købsbetingelserne for at være sikker.

Er du ikke dækket af dansk lovgivning, kan du dog være heldig at webshoppen yder en garanti for varen, således at du stadigvæk kan reklamere varen, hvis den går i stykker efter købet.

Handler du i webshops udenfor EU, kan du indenfor 3 måneder få moms og told tilbage, hvis du returnere din vare.