Fokus på virksomheden: Playground.dk
Hos Shopitonline.dk har vi besluttet os at sætte fokus på nogle af de online butikker, der er en del af dansk e-handel. I en ny serie ser vi nærmere på en række forskellige virksomheder, og i denne artikel vil det være virksomheden bag webshoppen Playground.dk.
Nørderne der ikke kunne lade være
Virksomheden Playgrond.dk er startet af to raske drenge fra det indre Nørrebro i København i 2013. De betegner begge sig selv som ’store nørder’ og gadget-entusiaster, så da ideen pludselig kom til dem, at de skulle starte deres egen webshop, krævede det ikke meget betænkningstid, da de med deres egne ord ’simpelthen ikke kunne lade være.’
Selv betegner de to ejere sig som to helt almindelige personer og netop derfor var de overbeviste om de kunne sætte sig i kunden sted og få stablet en webshop på benene med bred appel. Samtidig pointerer de, at der inde i enhver voksen mand gemmer sig et lille legebarn, som ikke behøver meget stimulering for at dukke frem – og det er netop de indre legebarn der er i fokus hos Playground.
Elektronik en af de mest populære varer på nettet
Virksomheden sælger i dag et bredt udsnit af gadgets af højeste kvalitet. Fra starten af vidste du to ejere at det var livsnødvendigt at skille sig ud fra mængden af webshops da elektronik og gadgets er nogle af de mest populære varer at handle på nettet.
Således har de seneste undersøgelser vist, at henholdsvis 66% af de danske mænd og 36 % af kvinderne foretrækker at handle gadgets og elektronik på nettet. Det gør gadgets og elektronik til den tredje mest populære varekategori at handle på nettet, kun overgået af tøj og rejser. Samlet set bruger danske mænd i gennemsnit 2500 kr. på elektronik om året, og selvom dette beløb er forholdsvis højt, så viser de seneste års undersøgelser, af de danske familier i stigende grad bruger penge på elektronik fremfor personlig pleje og ferier.
Den store efterspørgsel har efterfølgende tiltrukket et stigende antal konkurrenter til på nettet men det er ikke noget der vækker bekymring hos ejerne af Playground.
Playground: kvalitet frem for kvantitet
Hos Playground har man derfor valgt at satse på kvalitet frem for kvantitet. Og selvom en tommelfingerregel siger, at en webshop skal have mindst et par tusinde varer på de virtuelle hylder, så har ejerne her alligevel valgt at gå i den modsatte retning og i stedet satse på et lidt mindre vareudvalg en mange af de øvrige konkurrenter. Ved at gøre dette, håber virksomheden at skabe en klarere profil, så kunderne aldrig er i tvivl om hvad man kan finde lige netop i denne webshop. Derfor har ejerne valgt at satse på at levere især kamera- og sportsudstyr.
Udfordringer for Playground: At være på forkant med nye trends
Netop fordi konkurrencen indnefor elektronikbranchen er benhård understreger de to ejere, at det vigtigste for at kunne klare sig godt er at man hele tiden har fingeren på pulsen og forstår at sætte sig i sine kunders sted og forstå de nyeste trends da disse skifter lynhurtigt indenfor elektronik. Som et eksempel nævner de, hvordan droner indenfor relativ kort tid er blevet danskernes foretrukne nye gadget i 2016.