Flyforsinkelser uden erstatning: Et hastigt voksende problem
Hver morgen igennem 2 år har parret Anja og Thomas startet dagen med at kaste et dagdrømmende blik mod et lille postkort hængt op på væggen ved sengen, der viser en smuk hvid badestrand med ordene ”Velkommen til Spanien” printet i den ene side – og endelig, efter at have sparet op så længe, skal de afsted.
Med taskerne stoppede til bristepunktet og glade smil, kører hele familien, inklusiv 2 børn, til lufthavnen.
Bilen parkeres, taskerne tjekkes ind og hele familien sætter sig i ventesalen, klar til ferie.
Men der går lang tid. En kvinde fortæller over højtaleren at der er noget galt med flyets motor.
Efter 7 lange timer hvor de til sidst må bookes om til et helt andet fly, kommer de endelig afsted – men stemningen er ikke ligefrem festlig længere.
Ferien starter hårdt ud – Turistbussen der skulle køre dem til hotellet, er kørt for mange timer siden, og det er med en halvsur mine at de vinker efter en taxi, der kan køre dem hen til deres destination.
Thomas skriver straks til flyselskabet. Han ved at ifølge de gældende regler for erstatning for flyforsinkelse som blev vedtaget af EU parlamentet i 2004, har han krav på en erstatning, når en flyforsinkelse skyldes en fejl fra flyselskabets side, der forsinker rejsen mere end 2 timer.
Han sender mailen til flyselskabet.
Han får et rungende: ”Nej”.
Sådan får du erstatning for din flyforsinkelse
Erstatning for flyforsinkelser starter på ca. 1.900 kroner, og løber op til omtrent 4.500 kroner, hvis forsinkelse sker på flyvetur over 1.500 km. Udover dette, gælder en erstatningen for hver enkelt passager, der er med på rejsen.
Hvis flyaflysninger skyldes “usædvanlige omstændigheder”, som ikke kan undgås selv når “alle rimelige forholdsregler” er blevet taget, har flyselskaberne ingen pligt til at udbetale kompensation – disse omstændigheder inkluderer stormvejr, krig og situationer uden for flyselskabets kontrol.
Det er særligt dette loophole flyselskaber har en kedelig tendens til at gemme sig bag, når de nægter at udbetale erstatning til passagerne, der reelt har krav på pengene: Såsom den lille danske eksempel-familie ovenfor.
Trods EU-love der påbyder flyselskaber at betale erstatning til passagererne, når deres fly er meget forsinket, oplever mange årligt at det er stort set umuligt at få disse erstatninger udbetalt – ofte smides passageren fra afdeling til afdeling, får et ”Nej” eller bliver ignoreret.
Politiken har flere gange påpeget dette enorme problem, der særligt i Søren Nielsens sag var en øjenåbner, da danskeren efter flere måneders kamp med et italiensk flyselskab pludselig fik medhold i sin erstatningssag, efter den danske avis kontaktede flyselskabet omkring sagen, og fik et kortfattet: ”Det er vist sket en fejl, her er pengene”.
Det er blevet en forretningsstrategi for flyselskaberne, at gøre sit ypperste for at slippe udenom de retmæssige erstatningskrav – og det er de færreste privatpersoner der har tid, overskud eller ressourcer til at hamle op med de store rejsegiganter.
Sider såsom flyforsinkelse-guide foreslår at overlade sagen til selskaber der arbejder specifikt med sådanne sager, såsom flyforsinkelse.dk, og derved lade flyselskaberne ”kæmpe mod en på deres egen størrelse”.
Denne nye tilgang til erstatningssager har ført til en noget højere succesrate, men påviser samtidigt hvor stort problemet reelt er: 77% af alle sager hvor flypassagerer gentagne gange er afvist af flyselskabet, tilkendes erstatning når de hives i retten.
Lars Arent, leder af det danske Forbruger Europa, udtrykte i et interview med Søndagsavisen i 2017 at han ofte oplevede at flyselskaber nægtede at udbetale erstatning.
”Det er vores fornemmelse, at flyselskaberne prøver at gøre det meget svært for folk at få kompensation. De laver besværlige formularer, skifter telefonnummer og e-mail eller tager ekstra takst, når man ringer til dem” siger Johan Fugmann, direktør for selskabet flyforsinkelse.dk, der igennem adskillige år har hjulpet passagerer med at få deres erstatning udbetalt.