CBIT Baker og SoMe-strategi
Arbejdet med digital marketing har igennem de sidste 10-15 år ændret fokus, således at mange virksomheder førhen fokuserede på de klassiske massemedier, men nu fokuserer på nyere medietyper, der primært udspringer af den massive popularitet som internettet har oplevet siden sluthalvfemserne.
Der har aldrig været så mange muligheder som der er nu. De digitale medier har bl.a. medført at det ikke kun er de store og rige brands, der kan ofre tid og penge på markedsføring. I massemediernes storhedstid var det således stort set umuligt for små og mellemstore virksomheder at købe sig til reklameplads i tv eller i de landsdækkende aviser. Her kunne man som mellemstor virksomhed måske spare sammen til at få et reklamespot i lokalavisen eller en bandeplads på det lokale fodboldstadion.
I takt med internettets udbredelse er disse tider dog for forbi, og nu er det mere reglen end undtagelsen at små og mellemstore virksomheder i højere eller mindre grad satser på en eller anden form for digital markedsføring.
En online marketingstrategi for CBIT Baker
Da jeg som nyuddannet skulle tage det sidste store skridt ud på arbejdsmarkedet, havde jeg aldrig regnet med at jeg skulle arbejde for en virksomhed der solgte digitale kassesystemer til bagere. Ikke desto mindre blev dette en realitet, da virksomheden, CBIT Baker, på Frederiksberg tilbød mig et arbejde som digital marketingkoordinator. En af de ting jeg først og fremmest fandt interessant ved jobbet var at jeg virkelig kunne se en udfordring i at skulle formidle et forholdsvis teknisk komplekst produkt til en forholdsvis teknikforskrækkede målgruppe. At skulle brande smarte virksomheder, så fx apple, B&O eller SMK er selvfølgelig ikke let, men det tiltalte mig alligevel at fokusere på en virksomhed, der ikke var kendt af gud og hver mand.
For det andet var digital marketing et punkt som CBIT Baker ikke havde haft meget fokus på tidligere. Derfor så jeg det som en oplagt mulighed for at komme ud i den virkelig verden og afprøve al den viden og alle de teorier jeg gennem de sidste fem år havde nørdet og studeret på mit studie.
Hvor starter man lige?
Hvor starter man lige når man kaster sig ud i et sådan projekt? Opgaverne er der nok af; ny hjemmeside, en ny Facebook-profil og en ny Youtube-profil, osv. Det første jeg valgte at fokusere på, var dog det strategiske – at lave en overordnet strategi for, hvad det var vi ønskede at kommunikere ud til vores brugere, så alt det content jeg fremover vil lave eller producere alt sammen ville gennemsyres af dette. En form for rød strategi. Mit valg faldt på: ”CBIT er en virksomhed der hjælper bagere med at drive forretning i en digital tid – produktet giver et bedre indblik i din forretning og et bedre overblik over din hverdag. Vi kan hjælpe med alt fra administration og økonomi til produktion og markedsføring”.
CBIT Baker vil frem på de sociale medier
Det kan være svært at motivere kunder, potentielle kunder eller andre interessenter til at tage del i et produkt, de måske ikke har den helt store interesse. For de fleste kunder er det eneste der tæller at produktet virker og giver dem de muligheder som de efterspørger. De vil nok højst komme med en dårlig anmeldelse, hvis noget ikke fungerer. Hvordan skal jeg så få dem overbevidst om at CBIT er værd at tage del i, følge, like og dele. Det er her begrebet content marketing kommer frem.
Content marketing – irriterende buzzword eller den hellige gral inden for marketing?
Med en klar strategi inden for arbejdet med content marketing er målet at tekster, filmproduktion, billeder, osv. skal være med til at brande CBIT Baker som en spændende og interessant virksomhed, der er værd at tage del i på sociale medier. Her er et delmål at gøre vores kunder til vores ambassadører, således at andre bagere også vil få interesse for os. Hvis vores kunder får en større interesse for os, vil det forhåbentlig smitte af således at vores budskab vil nå endnu længere ud til større dele af branchen. På den måde kan vi udnytte en af de muligheder som de sociale medier giver mellemstore virksomheder som CBIT Baker.