Tjenester

Lokker du dine brugere med månedlig afbetaling?

En ny betalingsmetode er blevet gjort tilgængelige for de danske webshops.

Tjenester som Klarna og Viabill tilbyder nu at håndtere betalingen fra dine brugere. Du får enten en del af beløbet her og nu eller som løbende betaling hver eneste måde.

Tanken er, at du ved at yde en kredit til dine brugere og derved vise dig fleksibel i forhold til betaling kan få ordrer ind fra kunder, der ellers ikke ville have købt din butik.

Men der er flere forhold end som så at være opmærksom på. Vi ser på et par af dem her.

Høje renter og risiko for bagslag

Tjenester som ViaBill tjener sine penge ved at folk ikke betaler til tiden. Du skal som bruger ind på din netbank og manuelt overføre penge måned for måned for at betale til tiden. Det er ikke muligt at opsætte betaling, der automatisk trækkes hver eneste måned som du ellers er vant til det fra andre abonnementstjenester.

Det glemmer folk fra tid til anden og så koster det et højt gebyr.

De høje renter gør folk irriterede – især fordi, de ikke har mulighed for at tilmelde sig den løbende betalingsmodel. Hele forretningsmodellen er at gøre det besværligt for folk at betale, når de først har tilmeldt sig afbetalingen og derved tjene penge på renter og gebyrer. Renterne minder om dem, du ser på kviklån og mikrolån – renter, der nemt kan ramme den grimme side af 10 % og opefter.

Forbrugerrådet kalder af samme årsag for afbetalingsmodellen for ’vanvittig’ i en artikel på DR.dk.

Vænner de, der ellers havde betalt fuld pris

artikel på dr.dk om kviklån

Du risikerer også at vænne de personer, der ellers ville have betalt fuld pris, til at de nu kan få kredit. Det er farligt for din butiks likviditet.

Det giver god mening at få de kunder, der ellers slet ikke kunne betale, ind på en afdragsordning – men det er dyrt købte kunder, hvis også de andre betalende kunder i din webshop vænner sig til ikke at skulle betale fuld pris med det samme.

Hvad er dine erfaringer – kan det betale sig med de ekstra kunder eller er det ikke likviditeten i din forretning værd? Giv gerne et svar i kommentarfeltet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *