Nyheder

Hoteller slår igen mod sammenligningstjenester

Rejsende over hele verden er blevet vant til selv at booke deres hoteller og flybilletter. Det er en naturlig funktion af, at booking-portaler som Expedia og Booking.com har gjort det nemt både at sammenligne og booke hotelværelser fra et samlet interface.

For hotellerne er dette ikke alene godt nyt.

Ydelsen bliver transparent og det er nærliggende for forbrugerne at sammenligne på pris. Derfor har hotellerne, som flyselskaberne, også set et prispres, der peger ned på bunden. En hurtig søgning på Billigeflybilletter.dk/Hotel viser, at du nu kan finde hotelværelser i København fra 400 kroner per overnatning. Det var utænkeligt for år tilbage.

Udover at prisen falder skal bookingportalerne også tjene penge. Det gør de ved at tage 15-20 % af den omsætning, de genererer til hotellerne. På et hotelophold til kr. 2.000 tager bookingportalen måske 400 kroner. Det var de penge, hotellet ellers ville have tjent efter deres omkostninger.

Det får nu nogle hoteller til at slå igen. De vil ikke være med mere. De vil genvinde kontrollen over egen forretning.

Står alene

Hotellernes udfordring er, at de uden bookingportalerne i højere grad med egen markedsføring skal tiltrække kunderne. Og du kommer kun så langt med en god placering inde i byerne.

De store kæder har mulighed for at hyre intern arbejdskraft, der er specialiseret i grene som søgemaskineoptimering og PPC-annoncering. For de små hoteller er det et spørgsmål om at indgå relevante samarbejder og tilbyde konferencer, bryllupper og meget mere for at sikre den nødvendige omsætning.

Hvis du ene hotel står alene udenfor de store bookingportaler, er opgaven svær. Det kræver et samlet træk med flere involverede, hvis en gruppe hoteller reelt skal have en chance for at løsrive sig.

Markedsføringsbudgettet skal oppes

En løsrivelse vil også forudsætte et næsten evigt stigende markedsføringsbudget til hotellet.

Prisen for synlighed på internettet bliver bare højere og højere, i takt med at konkurrencen mellem portalerne og de enkelte hoteller intensiveres. Nye spillere kommer ind på markedet og er i en (længere) periode villige til at tabe penge for til gengæld at tjene dem senere. Det betyder, at andre også tvinges til at tabe penge for ikke at blive smidt af vognen. Det er et ræs, alene markedsføringsgiganter som Google og Microsoft vinder på, fordi det er dem, der sælger annoncerne.

Fremtiden er spændende for danske såvel som udenlandske hoteller. Internettets gennemsigtighed er med til at ændre spillebanen i et højt tempo.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *