Brancheindsigt, Nyheder

Håndværkervirksomheder er stadig ikke kommet på nettet

I disse år ser vi en lang række brancher få nyt liv på nettet. Vi har tidligere på denne side beskrevet hvordan især hobbyindustrien med garnbranchen i spidsen har sat nye salgsrekorder efter, at flere webshops er skudt frem på nettet. Men på trods af dette, så er der stadig en række brancher og industrier som stadig ikke får det maksimale ud af den stigende digitalisering. En af disse brancher er håndværkerbranchen.

Årsagerne til denne udvikling er at mange håndværkervirksomheder er lokalt funderet eller ønsker at være det. Derfor har det ofte været relativt effektivt at satse på traditionel markedsføring såsom at sponsorere et lokalt sportshold. Derudover er der mange håndværkere, der ikke tror at de vil kunne få noget ud af øget synlighed på nettet, da en byggeproces ofte er en omfattende proces der kræver en snak over telefonen.

Men dette er ikke nødvendigvis sandt. For imens de enkelte håndværkervirksomheder stadig kun i et lille omfang vælger, at gå den digitale vej så er der en lang række nye specialiserede webshops med relation til byggebranchen, der tager kampen op. En af disse er webshoppen Stigefabrikken.dk, der som navnet antyder, sælger stiger. Her er man ikke i tvivl om at også håndværkervirksomheder vil have gavn af øget eksponering på nettet.

”Grunden til vi kan eksistere er at vi befinder os i en branche hvor mange endnu ikke har forstået at den digitale vej er fremtiden. Det burde få håndværkerne op i gear for der er masser af penge at tjene på salg af produkter til gør-det-selv-folk og med en hjemmeside i toppen af Google får du flere kunder i biksen på sigt. Så simpelt er det”, siger virksomheden direktør.

Selv er direktøren dog ikke i tvivl om at det kun et spørgsmål om tid før håndværkerbranchen vågner. Han peger selv på at det kan være et spørgsmål om både traditioner og mængden af konkurrenter i et givent område. Således viser flere kortlægninger af en række søgninger på nettet relateret til håndværkerbranchen at det især er i de større byer at håndværkerne kommer på nettet. Dette kan således forklares med at der er både flere søgninger samt flere konkurrenter og derfor leder mindre virksomheder i stigende grad efter måder at skille sig ud fra mængden på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *