Brancheindsigt

Det perfekte arbejdsmiljø – sådan gør du

Der er flere grunde til at etablere et godt arbejdsmiljø. Først og fremmest giver det glade medarbejde – og glade medarbejdere er lig med effektive og produktive medarbejdere med lavere sygefravær. Så udover god stemning på kontoret, vil det også kunne ses på virksomhedens økonomi på sigt. Læs med her hvad du skal tage højde for, for at skabe et godt arbejdsmiljø.

Hvad er et godt arbejdsmiljø?

Et godt arbejdsmiljø er afgørende for glade medarbejdere. Et godt arbejdsmiljø betyder at man trives på sin arbejdsplads og at man ikke bliver belastet eller syg af at gå på arbejde. Belastningerne kan både være fysiske og psykiske. Udover at du som virksomhedsejer skal følge lovgivningen på arbejdsmiljøområdet, for at undgå de alvorlige konsekvenser det kan have at bryde den, er der flere gode grunde til at optimere arbejdsmiljøet i din virksomhed.

Undersøgelser viser nemlig, at medarbejdere der har et godt arbejdsmiljø, er mere effektive end medarbejdere med et dårligt arbejdsmiljø. Samtidig har de lavere sygefravær, hvilket er rigtig positivt for virksomheden, da højt sygefravær kan være en stor udgift. Det kan derfor betale sig for de fleste virksomheder at investere tid og penge på at etablere et sundt og godt arbejdsmiljø.

Det fysiske arbejdsmiljø

Det fysiske arbejdsmiljø er alt på arbejdspladsen, der ikke handler om mennesker og planlægning. For eksempel støj, lys, arbejdsplads og lignende. De fysiske rammer dækker både over kontoret som helhed, men også den enkelte medarbejders arbejdsplads.

Kigger man på overordnet på kontoret, skal man tage højde for især lyd og lys. Støj på arbejdspladsen kan være generende og distrahere nogle medarbejdere i sådan grad, at de arbejder markant mindre effektivt. Af den grund er det en god idé at sikre at der som minimum er god akustik. Et andet tiltag kan være at indføre stillezoner, hvor dem der har brug for det kan arbejde helt uden forstyrrelser. I forhold til lyset, er det optimalt at have så meget dagslys på kontoret som muligt. Det bidrager positivt til medarbejdernes arbejdsglæde, hvilket på sigt kan afspejle sig på bundlinjen. Husk dog at have mulighed for at afskærme, så sollys ikke generer. I forhold til den enkelte medarbejders arbejdsplads, skal der være mulighed for varierende arbejdsstillinger – det kan du fikse med hæve-sænkeborde. Klik her hvis du har brug for hjælp til at indrette dit kontor.

Det psykiske arbejdsmiljø

Udover det fysiske arbejdsmiljø, som umiddelbart er det nemmeste at gøre noget ved, spiller det psykiske arbejdsmiljø også en stor rolle. Det omhandler blandt andet forhold til kolleger, motivation, stress, jobsikkerhed og lignende. Der findes seks parametre kaldet ”De 6 Guldkorn”, som viser om medarbejderne trives. Husk at trivsel for medarbejderne er win-win – glade medarbejdere er mere effektive og skaber dermed en bedre økonomi for virksomheden.

De 6 guldkorn er, at man som medarbejder skal have indflydelse på eget arbejde, meningsfuldhed i arbejdet, forudsigelighed i forhold til at føle sig informeret om forandringer, belønning i form af løn, anerkendelse og ros, social støtte og opbakning fra kolleger og ledelse og passende krav i arbejdet – at man magter sig arbejde og ikke keder sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *